278. Co powinieneś wiedzieć o diecie i ćwiczeniach?

Cześć 🙂
Chciałam się z Wami podzielić tym, o czym już kiedyś wspominałam na moim vlogu, a o co sporo osób jeszcze mnie pytało w mailach. Post stworzyłam razem z moim chłopakiem w oparciu o wiedzę, którą posiadamy i o rady udzielone przez Weronikę z EverybodyFit, z którą miałam przyjemność trenować w Krakowie. Jeśli interesuje Cię skuteczna dieta i ćwiczenia – zapraszam.

Zaczynamy: 10 zasad odnośnie ćwiczeń i diety, które każdy powinien znać:karolina

  1. Nie istnieje dieta idealna dla wszystkich! Należy ją dopasować do swoich potrzeb analizując zapotrzebowanie na dane składniki pokarmowe.Jak to obliczyć dowiecie się z tego artykułu:

    KLIK

  2. Jemy 5 posiłków dziennie w odstępach ok. 3 h, ale tylko cztery pierwsze MUSZĄ zawierać: węglowodany, białka i tłuszcze. Kolację, czyli ostatni z posiłków powinien zawierać wyłącznie białka i tłuszcze.
  3. Większość posiłków ma odczyn kwasowy, przez co organizm się zakwasza. Gdy do posiłku dodamy warzywa, unikniemy zakwaszenia. Dobrze też używać przypraw, np. pieprz cayenne, które przyspieszają metabolizm.
  4. Pijemy 2-2,5l płynów dziennie.
  5. Jeśli smażymy, to tylko na oleju ryżowym, z pestek winogron, arachidowym, kokosowym, NIGDY NA OLIWIE Z OLIWEK!

Pamiętajcie, że oprócz diety i ćwiczeń ważne jest także ubranie, w którym uprawiamy sport. Skóra musi oddychać, a nam musi być przede wszystkim wygodnie. Poniżej zamieszczam moje propozycje:

sarafis

Dla kobiet:

– koszulka Nike z materiałów odprowadzających wilgoć

– koszulka Nike z materiałów chroniących przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego

– spodnie dresowe Nike

– legginsy Nike zapobiegające powstawaniu otarć

– top Nike

Dla mężczyzn:

– bluza Gatta – thermo ultra

spodnie dresowe Nike

– buty Nike Tanjun

– torba Nike

tomeczkie

Ćwiczenia fizyczne wymagają odpowiedniego podejścia i wiedzy. Do każdej aktywności fizycznej trzeba się odpowiednio przygotować, aby osiągnąć zamierzony cel. Istnieje wiele odmiennych poglądów a ten temat, lecz ja chcę przekazać wam sposoby które działają na mnie najbardziej efektywnie.

  1. Odpowiedni posiłek przed ćwiczeniami.

Powinien składać się z dużej ilości węglowodanów złożonych, np.: mało przetworzone ziarna zbóż. I być przyswojony około 1,5 do 1 godziny przed treningiem.

  1. 200 ml. soku z owoców lub napój energetyczny tuż przed treningiem i od razu po. Może być również owoc, najważniejsze żeby zawierał odpowiednią ilość cukrów prostych, aby zaspokoić potrzeby energetyczne mięśni podczas treningu.
  2. Bardzo ważne jest żeby podnieść tempo metabolizmu w mięśniach. Spowoduje to zwiększenie ich wydajności oraz zmniejszy ryzyko kontuzji. Więcej krwi, a więc też tlenu i składników odżywczych przepływa przez włókna mięśniowe, przez co pracują na pełnych obrotach już od początku właściwego treningu. Proponuję 10 minut na bieżni plus rozciąganie. Podczas rozgrzewki rozciągnijcie i rozgrzejcie te partie mięśni, na których chcecie się skupić w danym dniu treningowym.
  3. Po treningu wypijcie szklankę stuprocentowego soku z owoców lub zjedzcie owoce bogate w cukry.
  4. Porządny posiłek należy spożyć do 1,5 godziny po treningu, gdy otwarte jest tzw. „okienko metaboliczne”. Ta porcja energii jest tak ważna jak śniadanie, odgrywa także kluczowe znaczenie dla odpowiedniego rozwijania tężyzny fizycznej.

Dajcie znać czy podobał Wam się wpis, jeśli tak, to stworzymy nowy cykl na blogu, gdzie będziemy się dzielić z Wami przepisami, ćwiczeniami itp. 🙂

Powodzenia!

7 komentarzy

  1. Pisząc o tak ważnych rzeczach warto byłoby mieć jakąś wiedzę, a nie wypisywać “fakty” wyssane z palca.

    • jeilliebean Reply

      Post jest napisany przez biologa, który robi badania na komórkach mięśniowych, część o diecie to wskazówki od trenerów personalnych. A jaką wiedzę Ty masz?

      • Na Muranowie świetnie. Polecam.
        Karolino, moja wiedza może być żadna, bo ja się nią nie dzielę na forum, ale chodzi o to, że Ty publicznie wypisujesz takie informacje, które nie do końca są prawdą.
        Przykładowo: dla niektórych osób wystarczą dwa posiłki dziennie. Optymalne 5 posiłków to mit. To samo tyczy się rozkładu makroskładników. Niby dlaczego pierwsze posiłki MUSZĄ zawierać węglowodany?
        Na samym początku piszesz, że nie ma diety dla wszystkich, a linijkę niżej już uogólniasz.

        Pozdrawiam. 🙂

        • jeilliebean Reply

          Bo to nie dieta, a styl życia. To są jedynie wskazówki, które powinno się wcielić w życie, a chyba wiemy, że to tylko kropla w morzu i każdy swoje zapotrzebowanie musi sobie obliczyć/ zainwestować w dietetyka, trenera, który mu to obliczy.
          Jeśli ktoś chce jeść 2 posiłki dziennie – proszę bardzo, choć chyba nie jest dobrym rozwiązaniem najeść się, a raczej przejeść dwa razy dziennie, a potem być głodnym.
          Węglowodany dają nam energię, a śniadanie ma dać kopniaka na cały dzień, dlatego trzeba zjeść węglowodany, najlepiej złożone, to chyba też dość proste. Organizm po przebudzeniu domaga się energii (zmagazynowanej w węglowodanach). Jeśli chcesz spowolnić metabolizm, oczywiście nie musisz jeść wcale śniadania. Drugie śniadanie uzupełnia energię.

          Nie dzieliłabym się czymś, co samo mi nie pomogło. Przez długi czas moja waga stała w miejscu, po wcieleniu tych rad w życie, ruszyła. Jeśli nie jestem dla Ciebie wiarygodnym źródłem – nie czytaj. Nie jestem dietetykiem czy trenerem, natomiast osoby, które pomagały mi przy tym poście, są specjalistami i mam do nich pełne zaufanie, tym bardziej, że przetestowałam i działa. Jestem zwykłą dziewczyną, która też była zagubiona i nie wiedziała od czego zacząć, ten post ma pomóc takim, jak ja, by nie musiały powielać moich błędów 🙂

  2. Co do ilości posiłków: http://www.tlustezycie.pl/2013/02/mit-czestych-posikow.html , http://prawdziwysamiec.pl/blog/mit-5-posilkow-dziennie-ile-posilkow-dziennie/ .
    Nie zgodzę się z tym, że TRZEBA jeść węglowodany na śniadanie. Nigdy nie słyszałaś o śniadaniu BT?
    Tu znów kilka informacji: http://www.olgalewandowskadietetyk.pl/tluszczowo-bialkowe-sniadanialow-carb-vs-kortyzol/ .
    Znam osoby, które całe życie jadły węglowodany na śniadanie i po godzinie znów były głodne. Przykładowo śniadanie z jajek (jeśli ktoś nie ma uczulenia), zaspokajało ich głód na 3-4 godziny.
    Nie chcę się z Tobą wdawać w niekończącą polemikę, bo ani mnie ani Tobie potrzebne to nie jest.
    Kiedyś tak jak Ty sądziłam, że 5 posiłków to jedyna słuszna droga, a owsianka na śniadanie to cudowny posiłek.
    Na koniec dodam tylko, że nie jesteś do końca zwykłą dziewczyną. Nie jeden raz pisałaś o swoich problemach zdrowotnych, które nie są popularne. Na Ciebie te “rady” podziałały, ale na dziewczynę, która nie ma problemów zdrowotnych podziałać to nie musi.
    Gratuluję Ci, że schudłaś i że dobrze się czujesz, bo to najważniejsze.

    • jeilliebean Reply

      A no widzisz, tyle też jest teraz tych rad w Internecie, że nie wiadomo w co wierzyć.
      Ja na szczęście mam przy sobie osobę, która posiada ogromną wiedzę i nigdy nie wyrządziłaby mi krzywdy, dlatego jej ufam, a nie trenerom sezonowym. No i oczywiście lekarzom, którzy mnie “prowadzą”. Moje problemy zdrowotne są dość popularne, zobaczyłam to dopiero wtedy, gdy napisałam o tym posta i dołączyłam do grup dotyczących tych chorób, tylko nie każdy chce się z tym obnosić, bo niekiedy objawy są przykre, ale zrobiłam to, by innym pomóc :).
      A te rady, to nie rady dla osoby chorej na niedoczynność i wrzodziejące zapalenie jelita, a dla zwykłego człowieka, bo od tego zaczynał chociażby mój chłopak (ma lepsze wyniki niż ja, jak widać, bo schudł 30 kg). Wierz mi, że lista rzeczy, na które muszę uważać, nie zawierałaby się w 10 punktach, a co najmniej 4 x tyle ;).
      Ale fakt, możemy się spierać w nieskończoność – przedstawiłam w poście swój punkt widzenia, jako dobrą radę, wykorzystując wiedzę osób, które są dla mnie autorytetami w dziedzinie, ale każdy wierzy w co chce, przecież nie nakazałam się do tego stosować, to bardziej przyjacielska porada 🙂
      Dziękuję bardzo i pozdrawiam!

Leave A Reply

Navigate