Jak wybrać odpowiednie klocki hamulcowe?

Nie ulega wątpliwości, że klocki hamulcowe mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. I każdy na pewno zdaje sobie z tego sprawę. Skuteczne hamowanie niejednokrotnie może uratować komuś zdrowie, a nawet życie. Problem zaczyna się na etapie, gdy musimy wybrać odpowiednie klocki. Zastanawiamy się, które z nich są dobre. Choć jest to niełatwe pytanie, poniżej postaram się na nie odpowiedzieć.

Klocki hamulcowe a preferencje kierowców

Wielu kierowców powie, że dobre klocki hamulcowe to takie, które umożliwiają przejechanie minimum 100 tysięcy kilometrów, nie piszczą i nie pylą. Dla innych dobre klocki to takie, które gwarantują skuteczne hamowanie w każdej sytuacji. I jedni, i drudzy mają rację, jednak bezpieczeństwo powinno być tutaj kluczowym czynnikiem. Osoby, które lubią sportowy styl jazdy, na pierwszym miejscu postawią najkrótszą drogę hamowania oraz błyskawiczną reakcję na gwałtowne wciśnięcie pedału hamulca. Jedni będą skłonni wydać 50 zł za klocki, inni zaś 250 zł. Wszystko zależy od ich własnych oczekiwań.

Klocki z punktu widzenia producentów pojazdów

Nieco inaczej będzie się prezentować sprawa z punktu widzenia producentów pojazdów. Muszą oni uwzględnić oczekiwania różnych grup kierowców, a jednocześnie zagwarantować każdemu użytkownikowi auta bezpieczną i dynamiczną jazdę w rozmaitych warunkach drogowych. Liczyć się będzie także aktualna pogoda. To dlatego niektóre firmy samochodowe muszą kierować się sprecyzowanymi kryteriami techniczno-eksploatacyjnymi przy ocenie i doborze klocków hamulcowych.

Niższe koszty klocków

Istnieją także producenci klocków aftermarketowych . Oni także muszą stosować się do pewnych norm, jednak nie są one tak surowe, jak kryteria, którym muszą podobać firmy pracujące na rzecz samochodowych koncernów. Normy określają minimalne parametry klocków. Producenci klocków hamulcowych kierowanych na rynek wtórny mogą sobie pozwolić na komponowanie mieszanek ciernych. Skupiają się oni na preferencjach najbardziej licznej grupy kierowców, czyli takich, którzy eksploatują auta w przeciętnych warunkach, czyli prędkość do 100 kilometrów na godzinę, dość łatwe warunki drogowe, średnia moc silnika, nieintensywne korzystanie z hamulców, niska temperatura okładzin ciernych.

Leave A Reply

Navigate